دکترگودرزی دیباج:

جشنواره تولیدات فرصتی برای تعامل و بهره گیری از ظرفیت هنرمندان مراکز استانی است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: برپایی جشنواره تولیدات مراکز استانی ، فرصت خوبی برای تعامل علمی، تجربی و هنری هنرمندان و استفاده آنان از ظرفیت های یکدیگر است.

به گزارش کمیته تبیلغات واطلاع رسانی چهارمین جشنواره آثارو تولیدات مراکز استانی " مرتضی گودرزی دیباج" در حاشیه داوری آثار تجسمی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در قزوین افزود: قطعا  برقراری  تعاملی  مثبت  با هنرمندان ، مراکز و ستاد می تواند  به شناخت  مناسب در بین هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره ها بطور عام و در حوزه هنری بطور خاص کمک کند ، همچنین مشوقی برای هنرمندان است تا در کارهای گروهی  شرکت کنند.

وی بر آسیب شناسی صحیح از جشنواره ها و آثار ارسال شده به آنها تاکید و اضافه کرد: در این زمینه خلاء کار علمی داریم باید آثار ارسال شده به جشنواره، اعم از آثار برگزیده و یا رد شده را نقد و تحلیل کرد.

"گودرزی دیباج"  با بیان اینکه روند تولید و خلق آثار هنری در حوزه هنری و بخش استانی آن برای ما مسیر امنی را تصویر نمی کند  ادامه داد:  ارتباط منطقی  بین  مراکز در بخش  آموزش و پژوهش با  بخش های تولیدی  در یک کارگروه عملیاتی ، می تواند روند کار را علمی ، منطقی و دقیق تر کند.

وی گفت:در این راستا  باید بتوانیم  به منظور افزایش آگاهی هنرمندان از دلایل پذیرش یا رد آثار آنها  نقد ها را ارایه کنیم تا دردوره های بعد نسبت به تقویت یا اصلاح  این روند اقدام و در جهت اهداف حوزه هنری ، آثار خود را خلق کنند.

این کارشناس حوزه تجسمی  کیفیت ساختار هنری و مضمون سازی را دو رویکرد عمده  در سنجش و ارزیابی آثار عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا گرایشات موضوعی  و روایت هایی که در بستر فرهنگ انقلاب و باورهای دینی ارزشمند هستند  از دیگر مسایلی است که در کنار ساختار های هنری برای ما اهمیت دارد . نتیجه اینکه در ارزیابی آثار، این دو در کنار یکدیگر  ارزیابی می شوند.

"گودرزی دیباج" خاطرنشان کرد: در داوری آثار تجسمی این دوره از جشنواره نیز بر اساس همین دو رویکرد ، در  برخی از آثار، این موضوع رعایت و در برخی از آنها نیز شاهد  سطحی نگری  هستیم .

وی انتخاب چند استان  برای دبیرخانه بخش های مختلف  جشنواره را گام مثبتی در جهت تمرکز زدایی از امور در مرکز دانست و گفت: این کار موجب  تعامل بیشتر  بین استان ها  و تقویت  همکاری های آنها با یکدیگر می شود.

گودرزی دیباج یادآور شد: استان قزوین  به علت سابقه درخشان در هنرهای تجسمی  و صبغه هنری دیرینه  خود ، جایگاه ویژه ای  برای  تشکیل دبیرخانه تجسمی  جشنواره تولیدات مراکز استان ها دارد.

مدیر مرکزهنرهای تجسمی حوزه هنری  درادامه  تجدید نظر جدی در مساله تولید و خلق آثار هنری  در بخش آموزش و پژوهش و نحوه پشتیبانی را لازم دانست و افزود: تجدید نظر در شناسایی و جذب نیروهای هنری جوان در کنار شناخت شرایط فرهنگی معاصر کشور و جهان و ده ها مساله دیگر در عرصه فرهنگ و هنر کمک کند تا هنرمندان  خط مشی خود را انتخاب کنند.

شایان ذکر است چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری 7تا 9مهر ماه سال جاری در رشته های موسیقی، تجسمی،هنرهای تصویری،ادبیات پایداری،محصولات فرهنگی،ادبیات و نمایش بمیزبانی حوزه هنری استان اصفهان با حضور حوزه های هنری سراسر کشور برگزار می شود.

 

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره